Fruit dumplings - Cseh gyümölcsös gőzgombóc avagy az édes knédli

  Kipróbáltam azt a knédli változatot, amit prágai látogatásom alkalmával nem sikerült megkóstolnom, a gyümölcsös knédlit. Mégpedig a Prágában vásárolt könyv, a "The Best Imperial Recipes"  receptje szerint. Érdemes kipróbálni, ezt a gőzgombócot (nálunk legtöbbször így nevezik), mert egészen különleges a kelt tészta párolva, gőzölve. Mellesleg ez is, mint a sós párja, hihetetlen laktató, egy leves után is megállja a helyét a menüben.




Tésztához (20 gombóc):
A recept 15 g kovászt ír, én ezt úgy oldottam meg, hogy kb. 1 dkg élesztőt 0,5dl langyos tejjel elkevertem, kevertem hozzá 1 ek lisztet, és ezt hagytam állni úgy fél óráig.
Kell még:
4 dkg cukor
csipet só
25 dkg liszt
1 tojás
8 g vaníliás cukor
2,5 dl tej (ezt soknak gondolom, nagyjából 2 dl elég bele kovásszal együtt, így is elég lágy tésztát kapunk)

Tölteléknek:
20 db eper, sárgabarack vagy szilva
 
 Aztán kellene a tetejére még 20 dkg vaj, 15 dkg porcukor és 40 dkg grated quark (amit egy kis segítséggel le is sikerült fordítanom, és meg is találtam) egy fajta friss, túrós sajt reszelve, erről a sajtról, azaz a kvarkról bővebben itt. Én mindezek helyett szárazon 1 bögrényi zsemlemorzsát pirítottam, majd felöntöttem kb. fél bögrényi vízzel, elkevertem hogy a víztől összetapadt csomók feloldódjanak, tettem bele 3 ek cukrot, majd lefedve pihentettem fél órát, valamint 3-4 ek tejfölhöz 1 ek porcukrot, és kevés vaníliás cukrot kevertem, és ezeket tálaltam a gombócok mellé.



  Az elkészítése egyszerű a kovásszal bedagasztjuk a tésztát, majd 45 percet letakarva, meleg helyen kelni hagyjuk. Nagyon lágy, könnyű tésztát kapunk így. Aztán választhatunk, vagy hengert formázunk belőle, vagy ujjnyira nyújtjuk, és úgy osztjuk 20részre, kinek hogy jobb. A kis gombócok közepébe teszünk 1-1 szem vagy ha nagynak ítéljük fél szemet (pl. szilvából én csak felet tettem) majd gombócot formálunk belőle. Megkenjük a felületüket olajjal, hogy ne ragadjanak egymáshoz (legkönnyebb ha a kezünket olajozzuk be és úgy bekenünk minden darabot).
  Párolóedénybe vizet teszünk, és közepes lángon forraljuk, míg a gombócok "párolódnak". Minden gombócnak 8-10 perc kell, majd letakarjuk őket alufóliával, míg a többi el nem készül, én hármasával készítettem őket, mert kb. duplájukra dagadnak, így szép maradt a formájuk, nem értek össze.
  A Sisi korabeli recept szerint vajjal kellene meglocsolni, majd porcukorral, és reszelt kvarkkal megszórni, én ezek helyett a pirított zsemlemorzsát adtam hozzá, és a tejfölt, így csak ezt és a tej mennyiségét változtattam a recepten.
  Bátran próbálja ki mindenki, mert egyszerű és finom. Jó étvágyat hozzá! :)

Megjegyzések

  1. Kedves Szabina! Ha érdekel a cseh konyha, ajánlom figyelmedbe a Cseh ételek - Vnuk Milosné konyhája c. könyvet, szerkesztette Molnár Éva, 2002-ben jelent meg. A magyar Vnuk Milosné, Piroska akkor már 35 éve főzte cseh férje számára a cseh ételeket, amiket a főzőcskéző magyarokkal ismertet meg ebben a könyvben.

    VálaszTörlés
  2. Ez a gőzgombóc nagyon tetszik! Lehet, hogy megpróbálkozom vele a recepted alapján.
    Akkor összesen csak 2 dl tejet használtál, ha jól értem?

    VálaszTörlés
  3. Kedves Zsuzsanna! Köszönöm szépen a könyv tippet, mindenképpen meg fogom nézni! Igazából minden nemzet konyhája érdekel, így pedig, hogy a kiránduláson egy kicsit megismerhettem még érdekesebb. Ilyenkor megjön az ember kedve a kísérletezésre. :)

    Petra: Örülök, hogy tetszik! :) Igen összesen nagyjából 2 dl tejet adtam hozzá, de a lényeg, hogy egészen lágy, még éppen nyújtható tésztát kapjunk. Remélem, ha kipróbálod, nektek is ízleni fog! :)

    VálaszTörlés
  4. Ez is gyakori ám a mi konyhánkban, csak alapból 1 kg lisztet használok :) Előfordul, hogy egyszerre dagasztom be az alapot, amiből knédlit és gombócokat is készítek, nem tud a családom jól lakni vele! Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm! :) Meg is néztem, hogy készül nálatok, legközelebb azt próbálom ki! :))

    VálaszTörlés
  6. Párolóedényt hol lehet vásárolni, a knédlihez kerestem ilyet, nem kapok sehol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vaterán is láttam. De egy lapos aljú szita is tökéletes a gőzöléshez, nekem is olyan fajta van, ami gyakorlatilag egy szűrő és pont beleillik a lábasba.

      Törlés
    2. Mekkoa kamu már a képed? Fiatalon megfingattam volna a picsádat, de látom a profilodon már kölkök vannak. #Tinder

      Törlés

Megjegyzés küldése