Dobrý den! - Prágából szeretettel - 1.rész

Mondhatom ez volt az egyik legkalandosabb utazásom, barátnőmmel együtt tartalmas és élményekkel teli 3 napot töltöttünk el Prágában. Buszos úton sosem voltam még, hát most nekivágtam, Pestről indultunk 5:00-kor álmosan, de mégis izgatottan. Induláskor idegenvezetőnkkel (Klárával) is megismerkedtünk, a 60 év körüli hölgy úgy rótta Prága utcáit, mint aki sosem fárad el nem beszélve arról, hogy mindenről volt mondanivalója, amit ugyanolyan energikusan adott elő, reggel-este. A sétákról csak annyit, és ez egy jó tanács mindenkinek aki macskakövekkel teli utcákat látogat meg kirándulása alkalmával, hogy legyen kéznél vastag talpú, kényelmes cipő (pl.: MBT). Csak azért említem ezt meg, mert sokunknak nem a fáradtsággal volt bajunk, hanem azzal, hogy sajgott a talpunk az egyenetlen talajtól.
  Még a buszon első "élmény" volt a csehországi autópálya, ami nem a legjobb minőségű, bár állítólag ez erős út, amit el is hiszek, csak utazni nem jó rajta mert úgy ráz. A következő sajnálatos hír volt, hogy a Pilzeni látogatásunk elmarad, mert nem jött össze a létszám, így erről sajnos lemaradtunk. Helyette a 3.nap Kutná Horába látogattunk el, ez a kis város Eger egyik testvérvárosa és a városközpont 1995 óta a világörökség része. Elösször nem nagyon örültünk, hogy nem Pilzenbe megyünk, de kellemes csalódás volt, mert a Szent Barbara katedrálist nem egészen így képzeltük el, azt gondoltuk egy kis templom, aztán ez a látvány fogadott bennünket:
Szent Barbara Katedrális - Kutná Hora

Na de, még az első nap megkóstolhattuk az egyik cseh söröző saját főzésű csapolt sörét, a világos kellemesen kesernyés volt, a barnának pedig alig volt keserű íze, inkább a karamelles utóíze volt a jellemző, emellett mindkettőben jóval kevesebb volt a szénsav, mint ami nálunk megszokott. Itt a szemfülesek megebédeltek (ugyanis az evésre nem sok időnk volt a három nap alatt), az elmaradhatatlan knédlit ették, gulyással ami náluk pörköltet jelent. Mi az ebédet kihagytuk, és a szálloda (Top Hotel Praha, ami egy hatalmas hotel üzletekkel éttermekkel, mellesleg hatalmas szobákkal) egyik éttermében (Old Czech Pub) vacsoráztunk, ahol végre megkóstoltam a knédlit, sült csirkecombbal, és kétféle párolt káposztával, barátnőm Beatrix pedig a gulyást kóstolta meg, ami mellé fűszeres krumpligombócot kapott. Süteményt is kértünk, a tradicionális gyümölcsös knédli híján egy epres pite személyében, ami gyakorlatilag omlós tészta, tejszín, és eper volt körülötte pirított mandula és csokoládé de hihetetlen finom volt. A főételemben a csirkecomb szaftját is a tálalták, ahogyan ez jellemző a csehekre, a knédli mellé sok szaft ami kissé zsíros, de laktató. Az étterem nem volt sokkal drágább, mint az itthoniak 1600 Ft volt a főétel, a desszert 400 Ft. Az italok viszont mindenhol drágábbak voltak mint itthon, 1,5 l ásványvíz átlagosan 15 CZK, ami kb 150 Ft.
  A knédli eredetéről annyit, hogy annak idején a szegények étele volt, mivel olcsó, sokszor szikkadt kenyérrel is készítik, mellé pedig a zsíros, szaftos hús, is eléggé tápláló, a káposzta szintén nem a legdrágább zöldség, mégis így együtt igen csak laktató, na meg persze mellé egy jó nagy adag sör. Sörfogyasztásban  a csehek szinte verhetetlenek az évi 157 l/fő mennyiséggel, ami már nem az egészséges tartomány, de a napi 1-2 pohár igen csak jótékony, köztudottan jó a veséknek is, de erről bővebben itt. Visszatérve, a knédli lényegében egy gőzölt kelt tészta, nagyon változatosan készítik, van, hogy szikkadt kenyeret vagy krumplit kevernek bele, és gyümölccsel is készítik édességként, erre a három nap alatt nem találtam rá, így nem volt szerencsém megkóstolni. Viszont hazafelé a brnói Tescóban alkalmunk nyílt vásárolni más cseh édességet mint a Studentska csokit vagy a tipikus cseh nápolyi az oplatkyt, ami két ostyából és közötte ét- tejcsokoládés, vagy mogyorós töltelékből áll.
Íme néhány knédlirecept és mellé pár kép kedvcsinálónak, ami még a sörözőben készült.

A knédli gulyással és sült oldalassal
Az egykori sörgyár darabja
Egy világos - egy barna
Perec a sör mellé - 15 CZK

A megígért hajókázás a Moldván szerencsére nem maradt el, így egy órát eltölthettünk a folyón, onnan is csodálva a várost az elmaradhatatlan sör mellett.

Hideg sör a hajókázás mellé járt.
Károly híd a hajóról

És íme egy bolt, a Vencel tér közelében, ami a turisták, és a fiatalok körében is népszerű. Amilyen apró (kb 1,5 m2) olyan sok minden van benne. Pl. a cseh eredetű ital a Becherovka is, ami Csehországban több ízben kapható, így aki kedveli, érdemes a látogatás alkalmával itt vásárolni belőle. Egyébként több ilyen miniatűr boltot is láttunk, nem csak itallal megtöltve.

Folyt köv. Addig is mértékletes sör, és knédlifogyasztást kívánok! :)